De vloek van de Maqlu (2005)

In 2005 wou het Fanfareorkest iets speciaal maken van haar jaarconcert! Onder de naam “Estrada” werd een ambitieus project gestart om jaarlijks een totaalspektakel te brengen met veel muziek. Op 29 oktober 2005 werd de spits afgebeten met “De vloek van de Maqlu”, een vurige cocktail van muziek en tekst die het publiek terugbracht naar het duistere verleden van de gemeente Lebbeke.

“Estrada” betekent podium in het Catalaans en is nauw verwant met “Estrado” uit het esperanto. In Lebbeke zou je dit kunnen vertalen als “Op ‘t scène”. “Estrada” zal ook de komende jaren gebruikt worden als overkoepelende naam van het project.

Het project van 2005 werd “De vloek van de Maqlu” gedoopt. Voor die naam grepen we terug naar de magische geschiedenis uit Babylonië en Assyrië (de streek van het huidige Irak) . Eén van die historische teksten is teruggevonden op 8 kleitabletten: de zgn. “Tekst van Maqlu”. Daarin wordt een lange bezwering uitgesproken tegen heksen en tovenaars, waarbij vuur het middel bij uitstek was om die uitdrijving tot stand te brengen… en dit sluit perfect aan bij de inhoud van onze vurige legende!

De tekst daarvan werd geschreven door Piet Matthys, die zich op dit ogenblik aan het vervolmaken is in het schrijven van scenario’s. Tijdens de avond trok Sebastien De Waele als verteller zijn beste schoentjes aan.

Voor dit alles werd de parochiezaal van Heizijde met een prachtig decor en een sfeervolle belichting omgetoverd naar het Lebbeke van de 17de eeuw, waar de kwaadaardige Kervasius het leven van de mooie Helena en de dappere Felix onmogelijk maakte. De combinatie van een spannend verhaal met muziek van de topcomponisten van vandaag zorgde voor een onvergetelijke avond!

De muzikale leiding was in de handen van Bob Van Der Strieckt. De techniek werd verzorgd door Light in Harmony.

ONZE SPONSORS:

Vanaf 2014 pakt het Fanfareorkest uit met 'Fanfare aan huis'.

Heeft u een feestje in de familie of op het bedrijf, houdt u opendeurdag en wil u uw vrienden of klanten verrassen door origineel uit de hoek te komen? Dan kan u beroep doen op het Fanfareorkest om het muzikale luik van deze dag te verzorgen.

Meer informatie: FANFAREaanHUIS@fanfareorkestlebbeke.be